Framgångsrecept i Tväråbäck

Så lyckades vi locka hit fler
1997 gick 26 barn i skolan i årskurserna 1-6 och nedläggningshotet hängde över oss. Hur kunde vi rädda kvar skolan? Jo, genom att få fler barn till den! Hur ska vi lyckas med det då? Jo, genom att familjer med barn i skolåldern flyttar hit.
Vi hade några lediga hus i bygden och vi visste också att det fanns några som hade tankar på att flytta. Dessutom fanns det några hus som stod tomma.
Vi sökte och fick EU-pengar för att driva projektet Inflyttning.
Det första vi gjorde var att inventera de lediga hus som fanns. De flesta blev glada över att få hjälp med att marknadsföra sitt hus som de ville sälja, medan ett fåtal blev mindre glada över ett telefonsamtal.
Sedan köpte vi adresser till kvinnor i åldern 25-40 år med ett eller flera barn i skolåldern inom vissa utvalda postnummerområden i Umeå som ligger 3,5 mil härifrån.
Och sedan började det riktigt roliga – att ta fram ett material som vi kunde skicka ut. Tack och lov hade vi skriv- foto- och formgivningskunniga människor i bygden som kunde hjälpa till så vi fick snygga, proffsiga broschyrer där vi presenterade vår bygd och de hus som var till salu. Dessutom lovade vi en barnvagn till den nyinflyttade familj som först fick en bebis! Eller, för att vara korrekt – barnvagnskampanjen hade vi tjuvstartat innan.
Samtidigt bjöd vi in dem till en träff i skolan en lördag. Det kom massor av folk – fler än vi vågat hoppats på! Dessutom hade vi bjudit in massmedia, så tidningarna kom och TV hade uppmärksammat oss tidigare för barnvagnskampanjen.
Dagen började med presentation av bygden, visning av skolan, chans att ställa frågor och fika förstås. Sedan bar det av på sightseeing där alla familjer fick varsin guide. De åkte och tittade på de hus de var intresserade av (alla hade visning), barnen fick besöka lantgårdar, rida, klappa lamm och så vidare. Dessutom passade guiderna på att visa badsjön, fiskeplatserna och allt annat sevärt.
Sedan åkte många familjer hem med malande tankar. Eftersom intresset var så stort, ringde de första husköparna redan dagen efter – så snabba beslut blev det.
När höstterminen startade hade vi 38 barn i skolan och sedan har antalet stadigt ökat till dagens 54!!!
Kampanjen satte Tväråbäck på kartan och än idag kommer många ihåg oss för den lyckade satsningen! Dessutom är vi en aktiv by som låter tala om oss i andra sammanhang, också, om vi nu får skryta?!
Och på denna våg av framgång byggde vi samlingslokalen; gympasal med scen som byn och skolan under tolv års tid kämpat för! En projektkostnad på 5,1 miljoner kronor rodde vi i land, och idag driver vi Byarnas Hus med många ideella krafter. Men det är en annan historia…
Vill du veta mer om kampanjen kan du kontakta Lennart Engström, 0935-300 31, lennart.engstrom at alo.se.
Vill du veta varför en familj flyttade hit, kan du kontakta Desirée Kemi-Wikzén,  ordmakaren at vannas.net

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *